ماده 1- نظر به تحول چشمگیر علوم و فنون مرتبط با صنایع الکترونیک،
مخابرات، ارتباطات رادیوئی و رایانهای و نقش مهم و موثر خدمات پستی، مخابراتی، پستبانک
و سنجش از راه دور، در امور فرهنگی و اقتصادی، تعمیق علایق و پیوستگی بین جوامع
انسانی، تحول نظام اداری، کاهش مسافرتهای غیرضروری، حفظ محیطزیست و تشخیص منابع
زمینی، هواشناسی، اقیانوسشناسی در برنامهریزی توسعه و لزوم تدوین و تعیین وظایف
و اختیارات قانونی برای دستگاه متولی نظارت بر عرضه خدمات مذکور و هماهنگ کردن نام
و عنوان این دستگاه، متناسب با ضرورتها و نیازهای زمان، قانون وظایف و اختیارات
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب سیاستهای کلی نظام بهشرح مواد آتی
تدوین میشود.
ماده 2- بهمنظور اعمال حاکمیت بر طیف فرکانس و حفاظت از حقوق رادیوئی
کشور در سطح منطقه و بینالملل و تمرکز امور سیاستگذاری، تدوین ضوابط و
استاندارها و نظارت بر حسن اجرای آنها در بخشهای مختلف ارتباطات پستی و مخابراتی
نظیر خدمات جدید و متعارف پستی، مخابراتی، ارتباطات فضایی، ارتباطات رادیوئی،
انتقال دادهها، انتقال صدا و تصویر، سنجش از راه دور، ارتباطات رایانهای و ایجاد
بستر مناسب برای ارتباطات و آمایش و پردازش اطلاعات و روشهای دورسنجی و پشتیبانی
آنها و همچنین سیاستگذاری در زمینه توسعه امکانات و خدمات ارتباطی مذکور،
هماهنگ با آخرین پیشرفتهای علمی، تجربی و فناوری اطلاعات در جهان، در چارچوب
سیاستهای کلی نظام بهموجب این قانون نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به
"وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" تغییر مییابد و کلیه وظایف،
اختیارات و مسئولیتهای وزیر و وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزیر و وزارت
ارتباطات و فناوری اطلاعات تفویض میگردد.
ماده 3 - وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات:
الف- تدوین سیاستها و ضوابط کلی در زمینه توسعه ارتباطات و
فناوری اطلاعات در چارچوب سیاستهای کلی نظام.
ب- سیاستگذاری و برنامهریزی
کلان و هدایت و نظارت بر شبکههای پستی، پست بانک و مخابراتی و فناوری اطلاعات
کشور در چارچوب سیاستهای کلی نظام.
ج- ایجاد، نگهداری، بهرهبرداری و توسعه شبکههای مادر پستی و
مخابراتی کشور.
د- تنظیم مدیریت و کنترل فضای
فرکانسی کشور و تدوین مقررات و تصویب ضوابط و جداول و معیارهای استفاده بهینه از
فرکانس و مدارهای ماهوارهای و نظارت و حاکمیت بر طیف و جدول ملی فرکانس کشور.
ه- بهمنظور تحقق حاکمیت دولت،
ایجاد و حفظ شبکههای مادر مخابراتی، تنظیم فضای فرکانسی کشور و تضمین استمرار
ارائه خدمات پستی و مخابراتی بهعهده دولت خواهد بود. بهمنظور جلوگیری از ضرر و
زیان جامعه و تحقق رشد و توسعه اقتصادی کشور، بخش غیردولتی در قلمرو شبکههای
غیرمادر بخش مخابرات شبکههای مستقل و موازی پستی و مخابراتی، با رعایت اصل چهل و
چهارم
(44) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حسب مجوز هیأت وزیران اجازه
فعالیت خواهند داشت. و- نظارت کلان بر فعالیتهای بخش غیردولتی در امور مربوط به مخابرات،
پست، پستبانک، خدمات هوائی پیام و فناوری اطلاعات در چارچوب قوانین و مقررات و با
رعایت اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ز- صدور مجوز تأسیس و بهرهبرداری
واحدهای ارائه خدمات پستی و مخابراتی و فناوری اطلاعات در سطح کشور در چارچوب
قوانین و مقررات و با رعایت اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی جمهوری اسلامی
ایران.
ح- طراحی و تدوین نظام ملی فناوری اطلاعات کشور.
ط- توسعه و ترویج ارتباطات و
فناوری اطلاعات در کشور و تأمین زیرساختهای موردنیاز آن بهمنظور دسترسی آحاد
مردم به خدمات پایه ذیربط.
ی- حمایت از تحقیق و توسعه برای استفاده وسیعتر فناوری جدید در
زمینه فناوری اطلاعات و اشاعه فرهنگ کاربردی آنها.
ک- تدوین و پیشنهاد استانداردهای ملی مربوط به ارتباطات و
فناوری اطلاعات در کشور به مراجع ذیربط.
ل- اعمال استانداردها، ضوابط و
نظامهای کنترل کیفی و تأیید نمونه تجهیزات (Type Approval) در ارائه خدمات و توسعه و بهرهبرداری از شبکههای مخابراتی،
پستی و فناوری اطلاعات در کشور.
م- فراهم نمودن زمینه مشارکت بخش غیردولتی در توسعه ارتباطات و
فناوری اطلاعات.
ن- تدوین ضوابط حل اختلاف و
تعیین اسناد مورد قبول محاکم قضایی در اختلافات و تخلفات مربوط به ارتباطات و
فناوری اطلاعات و ارائه به دولت جهت طی مراحل قانونی.
س- عضویت در اتحادیهها و مجامع
بینالمللی ارتباطی و فناوری اطلاعات به نمایندگی از سوی دولت و اهتمام به انجام تعهدات
و قراردادهای بینالمللی و دو جانبه پستی و پستبانک و مخابراتی و فناوری اطلاعات .
ع- تصویب سیاستها و هدایت امور
مربوط به طرح و چاپ و انتشار تمبر و اوراق بهادار پستی و صدور اجازه ورود و
استفاده و ساخت ماشینهای نقش تمبر و اعمال نظارت بر کلیه امور مربوط به آن.
ف- حفاظت و حراست و عدم ضبط و
افشای انواع مراسلات و امانات پستی و همچنین مکالمات تلفنی و مبادلات شبکه اطلاعرسانی
و اطلاعات مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی طبق قانون.
ماده 4- بهمنظور سیاستگذاری و تدوین راهبردهای ملی و در قلمرو فناوری اطلاعات،
تدوین برنامههای میان مدت و بلند مدت برای توسعه پژوهشهای بنیادی و کاربردی در
قلمرو فناوری اطلاعات و همچنین گسترش کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و
برنامههای توسعه بخشهای مختلف، شورای عالی فناوری اطلاعات با استفاده از امکانات
و نیروی انسانی دفتر مدیریت و تجهیز منابع اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری
اطلاعات و در چارچوب سیاستهای کلی نظام تشکیل میگردد.
تصمیمات شورا با رعایت سیاستهای کلی نظام در چارچوب قوانین و
مقررات پس از تأیید رئیسجمهور توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ میگردد
و مسئولیت و نظارت بر حسن اجرای آن بهعهده وی خواهد بود.
الف- ریاست شورای عالی با رئیسجمهور بوده و در غیاب ایشان،
معاون اول وی این وظیفه را بهعهده خواهد داشت.
ب- دبیرخانه شورای عالی در
وزارت ارتباطات و فناوری با استفاده از امکانات و نیروی انسانی دفتر مدیریت و تجهیز
منابع اطلاعات وزارت مذکور تشکیل و دبیر آن به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری
اطلاعات و با حکم ریاست جمهور منصوب میشود.
ج- اساسنامه شورای عالی توسط
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور
تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
د- سازمان مدیریت و برنامهریزی
کشور موظف است تشکیلات لازم متناسب با اهداف و وظایف این شورای عالی را با هماهنگی
دبیرخانه شورای عالی تهیه و تصویب نموده و برای اعتبارات مربوط، ردیف مستقل در نظر
بگیرد.
ه- وظایف شورای عالی فناوری بهشرح ذیل میباشد:
1- تدوین اهداف کلان و راهبردی توسعه فناوری اطلاعات در کشور.
2- سیاستگذاری و تدوین راهبردهای لازم برای گسترش بهکارگیری
فناوری اطلاعات در زمینههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی.
3- تمهید و تدوین نظام جامع فناوری اطلاعات و تعیین وظایف بخشهای
مختلف کشور در نظام جامع مذکور.
4- تدوین مقررات و آییننامهها و ضوابط لازم برای قلمرو فناوری
اطلاعات.
5- تدوین برنامههای کلان پژوهش در جهت توسعه فناوری اطلاعات در
کشور.
6- تدوین برنامههای همکاریهای ارتباطات بینالمللی در قلمرو
فناوری اطلاعات.
تبصره- کلیه موارد موضوع این بند پس از طی مراحل قانونی لازمالاجرا
است.
ماده 5- کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با استفاده از امکانات و
نیروی انسانی سازمان موضوع ماده
(7) این قانون با اختیارات و وظایف ذیل تشکیل میگردد:
الف- اصلاح و تجدید ساختار بخشهای ارتباطی کشور.
ب- بهمنظور جلوگیری از ضرر و زیان جامعه و تحقق رشد و توسعه
اقتصادی کشور، بخش غیردولتی، در قلمرو شبکههای غیرمادر بخش مخابرات، شبکههای مستقل
و موازی پستی و مخابراتی با رعایت اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی جمهوری
اسلامی ایران و حسب مجوز هیأت وزیران اجازه فعالیت خواهند داشت.
ج- تعیین سیاست نرخگذاری بر کلیه خدمات در بخشهای مختلف
ارتباطات و فناوری اطلاعات و تصویب جداول تعرفهها و نرخهای کلیه خدمات ارتباطی
در چارچوب قوانین و مقررات کشور.
د- تدوین مقررات ارتباطی کشور در چارچوب قوانین و مقررات کشور و
اعمال و نظارت بر حسن اجرای آن.
ه- سیاستگذاری در خصوص صدور مجوز فرکانس و تعیین و دریافت حقالامتیاز
صدور مجوز در چارچوب قوانین و مقررات کشور.
و- تحقق اهداف موردنظر در بخش ارتباطات رادیوئی و رادیو آماتوری.
ماده 6- کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از افراد زیر با استفاده از
امکانات معاونت امور مخابراتی و اداره کل ارتباطات رادیوئی تشکیل میگردد:
الف- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (رئیس).
ب- معاون وزیر و رئيس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
(دبیر).
ج- نماینده سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
د- نماینده وزارت امور اقتصادی و دارائی.
ه- سه نفر صاحبنظر مرتبط در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات با
پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تصویب هیأت وزیران.
تبصره- آییننامه
اجرائی مربوط به وظایف و طرز کار کمیسیون ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون به
وسیله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و پس از تصویب هیأت وزیران بهموقع
اجراء گذارده خواهد شد.
ماده 7- در جهت اجرای مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تحقق
اهداف موردنظر در بخش ارتباطات رادیویی و ایفای وظایف، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات
رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تجمیع معاونت امور مخابراتی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل ارتباطات رادیویی با استفاده از
امکانات و نیروی انسانی موجود تأسیس میشود و رئیس سازمان معاون وزیر خواهد بود.
تبصره 1- دبیرخانه کمیسیون در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با
استفاده از نیروی انسانی و امکانات سازمان مذکور تشکیل میگردد. دبیرخانه دارای
ردیف خاص اعتباری در بودجه سالانه کشور خواهد بود و تشکیلات آن با پیشنهاد وزارت
ارتباطات و فناوری اطلاعات و تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ظرف مدت سه
ماه پس از تصویب این قانون تهیه و اعلام خواهد شد.
تبصره 2- سازمان مذکور که وظایف و اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرائی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در بخش تنظیم مقررات ارتباطی و ارتباطات رادیویی
ایفا خواهد کرد دارای شخصیت حقوقی واستقلال مالی است و اعتبارات جاری و عمرانی
موردنیاز آن همه ساله از محل وجوه و اعتبارات عمومی زیر ردیف بودجه وزارت
ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیشبینی و تأمین خواهد
شد.
تبصره 3- اساسنامه سازمان مذکور حداکثر ظرف مدت شش ماه توسط وزارت
ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 8- بهمنظور استفاده از فناوریهای فضایی و استفاده صلحآمیز از
فضای ماورای جو و حفظ منافع ملی و بهرهبرداری منسجم از علوم و فناوری فضایی در جهت
توسعه اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری کشور، شورای عالی فضایی با ریاست رئیسجمهور
و با استفاده از امکانات و نیروی انسانی سازمان موضوع ماده (9) این قانون تشکیل میگردد. مصوبات شورا با رعایت سیاستهای کلی
نظام در چارچوب قوانین و مقررات پس از تأیید رئیسجمهور توسط وزیر ارتباطات و فناوری
اطلاعات ابلاغ میگردد و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن بهعهده وی خواهد بود.
وظایف و اختیارات شورای عالی فضایی بهشرح زیر خواهد بود.
الف- سیاستگذاری
برای استفاده از فناوریهای فضایی در بخشهای امنیتی و استفاده صلحآمیز از فضای
ماورای جو، در چارچوب سیاستهای کلی نظام و رعایت قوانین و مقررات کشور.
ب- سیاستگذاری ساخت و پرتاب و استفاده ماهوارههای ملی
تحقیقاتی در چارچوب سیاستهای کلی نظام و رعایت قوانین و مقررات کشور.
ج- ایجاد هماهنگی لازم میان کلیه دستگاههای ذیربط.
د- ارائه پیشنهاد و تدوین
برنامههای بلند مدت و میان مدت مربوط به امور فضایی دستگاهها و سازمانهای
دولتی و غیردولتی برای طی مراحل قانونی.
ه- تصویب برنامههای بلند مدت و میان مدت در بخش فضایی کشور.
و- هدایت و حمایت از فعالیتهای بخش خصوصی و تعاونی در امر
استفاده بهینه از فضا.
ز- ارائه پیشنهاد در خصوص خطمشی
همکاریهای منطقهای و بینالمللی در مسایل فضایی و تعیین مواضع دولت جمهوری
اسلامی ایران در مجامع یاد شده به هیأت وزیران جهت طی مراحل قانونی و در چارچوب
سیاستهای کلی نظام.
تبصره 1- اساسنامه شورای عالی فضایی توسط وزارت ارتباطات و فناوری
اطلاعات و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت
وزیران خواهد رسید.
تبصره 2- دبیرخانه شورای عالی در سازمان فضایی ایران با استفاده از
امکانات و نیروی انسانی مرکز سنجش از راه دور ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
و اداره کل طرح و مهندسی و نصب ارتباطات ماهوارهای شرکت مخابرات ایران و اداره کل
نگهداری ارتباطات ماهوارهای شرکت مخابرات ایران تشکیل و رئیس سازمان فضایی ایران
دبیر شورای عالی خواهد بود.
ماده 9- بهمنظور انجام مصوبات شورای عالی فضایی کشور و امور مطالعاتی و
پژوهشی و طراحی و مهندسی و اجرا در زمینه فناوریهای خدمات فضایی و سنجش از راه دور
و تقویت شبکههای ارتباطی و فناوری فضایی در داخل و خارج از کشور و تجمیع فعالیتهای
حاکمیتی مرکز سنجش از راه دور ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با
استفاده از امکانات و نیروی انسانی اداره کل طرح و مهندسی و نصب ارتباطات ماهوارهای
شرکت مخابرات ایران و اداره کل نگهداری ارتباطات ماهوارهای شرکت مخابرات ایران و
سازمان فضایی ایران وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل میگردد.
سازمان مذکور دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و برابر
اساسنامه خود اداره خواهد شد و رئیس سازمان معاون وزیر خواهد بود.
اساسنامه سازمان مذکور ظرف مدت شش ماه توسط وزارت ارتباطات و
فناوری اطلاعات تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 10- هرکس به تمام یا قسمتی از امکانات، تأسیسات، تجهیزات و دستگاههای
ارتباطی مربوط به شبکههای عمومی پست، و پست بانک، خدمات هوائی (پیام)، مخابرات،
اطلاعرسانی، مایکروویو، مراکز فرکانسی، خطوط انتقال مخابرات (کابلهای هوائی یا زمینی یا نوری) و تجهیزات ماهوارهای و سنجش
از راه دور اعم از دولتی و غیردولتی که حسب استانداردهای لازم احداث شده است به هر
نحوی صدمه وارد نماید، به جبران خسارت وارده به تأسیسات و تجهیزات مذکور ملزم میگردد.
ماده 11- بهمنظور صیانت از منابع ملی، نیل به عدالت اجتماعی، توسعه
ارتباطات به نقاط غیربرخوردار، بالا بردن بازده ملی و بازده بخش، شفافسازی
اقتصادی و بهبود رفاه اجتماعی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات میتواند موارد زیر
را به اجراء گذارد:
الف- جابهجائی
اعتبار و درآمد بین شرکتهای مخابرات استانی و شرکت مخابرات ایران و کمک به استانهای
غیربرخوردار با تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب سهم دولت و بر طبق
ماده (19) اساسنامه شرکتهای مخابرات استانی و بند (الف) ماده (125) قانون برنامه
سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران عمل میگردد.
ب- وجوه سرمایهگذاری شده در
طرحهای مصوب شرکتهای مخابراتی (استانی و ایران) و پستی و دیگر موسسات، سازمانها
و شرکتهای وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و طرحهای عمرانی وزارت
ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل درآمدها و منابع داخلی شرکتهای مخابراتی به
عنوان افزایش سرمایه دولت و یا شرکت مخابرات ایران (حسب مورد) منظور میگردد و
مشمول ماده (32) قانون برنامه و بودجه مصوب 5/12/1351 نمیباشد.
ماده 12- شرکتها و سازمانها و مراکز تابعه و وابسته به وزارت ارتباطات
و فناوری اطلاعات موظفند در موقع تهیه و تنظیم بودجه سالانه شرکت یا سازمان و یا
مرکز حداقل دو درصد (2%) از بودجه خود را جهت فعالیتهای تحقیقاتی و توسعه فناوریهای
نوین در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در فصل تحقیقات پیشبینی و به دولت جهت
درج در لایحه بودجه سالانه کل کشور ارائه نمایند.
ماه 13- شرح وظایف تفضیلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حداکثر ظرف
شش ماه پس از تصویب این قانون بر اساس مفاد این قانون و بندهای لازمالرعایه مندرج
در ماده (2) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی
ایران و با جهتگیری واگذاری وظایف اجرائی به بخش غیردولتی، حذف وظایف تکراری و
غیرضروری و انتقال وظایف قابل واگذاری به دیگر وزارتخانهها توسط وزراتخانه و
سازمان ذیربط به تفکیک وظایف ملی و استانی (واحد ستادی و واحد استانی) تنظیم و پس
از تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در حدود مقررات و با رعایت اصل یکصد و
سی و سوم (133) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیأت وزیران میرسد.
ماده 14- این قانون از زمان تصویب لازمالاجراء است و کلیه
قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو میگردد.
اختیارات و وظایف مربوط به این وزارت مندرج در این قانون شامل
محدوده وظایف و اختیارات سازمان صدا و سیما و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
نمیشود و قوانین و مقررات مربوط به آنان به قوت خود باقی است.
قانون فوق مشتمل بر چهارده ماده و هفت تبصره در جلسه علنی روز
چهارشنبه مورخ نوزدهم آذرماه یک هزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی
تصویب و در تاریخ 19/9/1382 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
مهدی کروبی
رئیس مجلس شورای اسلامی